10 (351)

Gdzie lekarz leczący ból nie do wyleczenia?
Gdzie towarzysz drogi, która końca nie ma?

Jeśli rozum istnieje, szaleństwo czym jest?
Jeśli dusza istnieje, gdzie Ukochany* jest?

Zapal lampę, aby na świecie paliła się stale,
bo nie widać, kto bez grzechu, kto bez wiary.

Wieczne Morze kryje w sobie mnóstwo pereł,
lecz która z nich istotę człowieka* zawiera?

Wszyscy są niczym niewolnicy okryci qabami,*
lecz wśród niewolników, który jest sułtanem?

Żadna świata cząstka sama nie wyzdrowieje.
Gdzie Lekarz Miłości? Gdzie jego dom, gdzie?

Rozum zasłabł, myśląc daremnie wciąż o tym,
kto buntuje się i gdzie ten, który błądzi?

Idol o pięknych kształtach* w idoli świątyni
długo chodził szukając proporcji właściwych.

Co za kiblę* stworzyłeś sobie z tej rozmowy?
Szukaj! Co z nauką cichych wtajemniczonych?

tłum. albert kwiatkowski

Ukochany - w oryginale mamy tu słowo dżanan, oznaczające osobę ukochaną, osobę, która jest nam tak bliska, jak własna dusza (dżan). W mistycyzmie tym słowem określa się Ukochanego, czyli Boga.
istota człowieka - czyli gouhar. Słowo to oznacza również "perłę". W pierwszej części tego wersu mamy zaś słowo dorr oznaczające zwykłą perłę.
qaba - długa, przylegająca do ciała, rozpinana szata, którą duchowni noszą pod abą - luźną, długą szatą, rozciętą z przodu.
Idol - czyli bot. Tym mianem określa się zarówno kamienny posąg jakiegoś boga, jak i osobę piękną, osobę ukochaną.
kibla - kierunek wskazujący Mekkę, w który zwracają się muzułmanie podczas modlitwy.